1 - مراتب معرفت امامدر فصل گذشته ديديم كه زيارت آن حضرت پاداشي همانند پاداش هزار حجّ شايسته و عمره پذيرفته شده، دارد.
پاداشي همانند پاداش شهيد و شهادت واقعي، برايش مقرّر شده است.
انسان را به نهايت آرزوهايش كه بهشت برين است مي رساند.
از آتش سهمگين دوزخ، امنيّت مي بخشد.
پاداشش بسان زيارت پيامبر(صلي الله عليه و اله وسلم) است.
همچون زيارت خدا در عرش است.
موجب بازديد آن حضرت از زائر آگاه و حق شناسش، در سخت ترين شرايط مي گردد.
باعث اجابت دعاهاست.
بسان زيارت سالار شهيدان است.
انسان را به همنشيني پيامبر و امامان نور(عليهم السلام) مفتخر ساخته، سرانجام شفاعت آنان را به ارمغان مي آورد.
البتّه اينها همه، پاداش زيارت اوست؛ امّا زيارت! نه ديدار و تماشا! و رفتن وآمدن!
زيارت! آن هم با اين شرط كه آگاهانه، عاشقانه، خالصانه و متفكّرانه باشد؛ نه زيارت بازيگرانه و سياستمدارانه! و يا رياكارانه!!
آري! زيارت انسان حق شناس، خداشناس، پيامبرشناس، امام شناس، معادشناس و نكته سنج و عميق! نه هر كس كه آنجا برود و بازگردد!
به همين دليل در روايات، با عبارتهاي مختلف اشاره شده كه اين همه پاداش و اجر، نصيب كسي خواهد شد كه: «حضرت را با معرفت زيارت كند.»
از حضرت جواد الأئمه(عليه السلام) خوانديم كه: «پاداش هزار هزار (يك ميليون) حجّ از آنِ كسي است كه پدر بزرگوارم را آگاهانه زيارت كند.»
( - ... قال ابوجعفر(عليه السلام): «إي واللّه ألف ألف حجّة لمن زاره عارفاً بحقّه.» بحارالانوار، ج 102 ص 33، ح 4. ) و يا در بعضي از روايات، بخشش الهي و پاداش هفتاد شهيد و رسيدن به شفاعت اهل بيت و دخول در بهشت باطراوت را مختصّ كسي مي داند كه حضرت را با معرفت و آگاهي به حقّ او، زيارت كند. و از امام هفتم(عليه السلام) خوانديم كه زيارت
( - قال الرضا(عليه السلام): ... «فمن زارني عارفاً بحقّي غفراللّه ما تقدّم من ذنبه وماتأخّر.» بحارالانوار، ج 102، ص 38، ح 33.
قال ابوعبداللّه(عليه السلام): ... من زاره عارفاً بحقّه أعطاه اللّه عزّوجلّ أجر سبعين شهيداً ممّن استشهد بين يدي رسول اللّه(صلي الله عليه و اله وسلم) علي حقيقة. بحارالانوار، ج 102 ص 35، ح 17.
عن البزنطي قال سمعت الرضا(عليه السلام) يقول: مازارني أحد من أوليائي عارفاً بحقّي إلاّ تشفّعت فيه يوم القيامة. بحار، ج 102، ص 33، ح(عليه السلام).
عن أبي جعفر(عليه السلام) قال: حتمت لمن زار أبي(عليه السلام) بطوس عارفاًبحقّه، الجنّة علي اللّه تعالي. بحار، ج 102، ص 33، ح 7. ) حضرت، همانند: هفتاد حج، هفتصد حج، هفتصدهزار حج، پاداش دارد. و يا در حديث امام جواد(عليه السلام) آمده كه: پاداش زيارت حضرت، معادل يك ميليون حج مي باشد.
شايد تفاوت مراتب پاداش زيارت، مربوط به مراتب معرفت زائر باشد. يعني: هركس كه معرفت او نسبت به امام، بيشتر باشد، زيارت او آگاهانه تر و كسي كه شناخت او عميقتر باشد، ديدار او عاشقانه تر و پاداش او افزونتر خواهد بود.